MK Olie - Essentielt

Tips til en bedre løbetur

foto 1

Der er ingen tvivl om at jeg elsker at løbe. Og som gammel (IRGH…) atletik-udøver på 400 m.hæk kan jeg godt blive lidt nørdet med det her løb. Jeg får ofte spørgsmål under konsultationer eller ude omkring om der er nogle specifikke ting man kan blive opmærksom på. Med disse tips håber jeg på at kunne hjælpe dig med at holde motivationen kørende, samt få nogle gode løbeturer i fremtiden.

En af de største fejltagelser mange løbere begår, er at de løber den samme rute igen og igen. Dette kan resultere i at man mister motivationen til at løbe grundet kedsomhed. Det er vigtigt at variere ens løberuter, så man sørger for at prøve nye veje og nye terrænunderlag. Samtidig vil en ny løberute også give dig nye udsyn at distrahere dig med.

Spice dine løbeturer op med at løbe intervaller 1-2 gange om ugen. Dette vil give dig et afbræk fra dine almindelig løbeture. Intervaltræning vil være med til at gavne din kondition samt din fedtforbrænding.  Start simpelt ud med at varme op i 10 min. Herefter løber du så hurtigt du kan i 2 min. og går efterfølgende i 2 min. Dette repetere du i ca. 20 min. hvor du jogger af i 5 min. til slut.

foto 4

Varier dit løbeterræn ved at afveksle imellem asfalt, grus, sand og skovunderlag. Kroppen bliver belastet af at løbe på asfalt og beton selv med gode løbesko. Ved at løbe på blødere underlag skåner du kroppen for de belastende stød du får  ved at løbe på asfalt.

Find dig en løbemakker. Det er lettere at springe løbeturen over hvis du kun står til ansvar overfor dig selv. En løbemakker har også til nytte at presse dig under løbeturen, samtidig bliver turen sjovere når man har en at snakke med og en at dele fremskridt med.

The sound of music. Musik er altafgørende for min løbetur, uden musik vil jeg gå kold alt for hurtigt. Musik er med til at give dig et mentalt energiboost og gøre din løbetur lettere at komme igennem. Skift regelmæssig din playliste ud så du ikke løber til de samme sange om og om igen. Hvis du da ikke som jeg, godt kan lide de samme numre – lige pt. er det Madonna og hendes Sweet n Sticky tour musik, der motiverer mig 🙂

Tank depoterne op. Vil du løbe hurtigere eller længere, er det vigtigt at du fylder kroppen med det rette brændstof. Helt forenklet skal du have kulhydrat, protein og fedt, det vigtigste er hvor disse kilder kommer fra. Kulhydrater skal være de grove af slagsen som fx. rugbrød og grove grøntsager. Proteiner skal komme fra magre proteinkilder som kylling, mejeriprodukter, fisk, bønner og linser. Sunde fedtstofskilder som avocado, fisk, nødder og olier.
Det er individuelt hvor tæt på dit løb du kan spise. Ideelt set skal du spise 11/2-2 timer før du skal ud på en løbetur. Nogle løber på tom mave som det første om morgenen, dette kan fungere fint for nogle og andre har brug for lidt energi før, her er et stykke frugt ideelt.

Jeg tilbyder løbeforløb til enkelt personer eller til større grupper. Læs mere her.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

MK Olie - Essentielt