Bananpandekager

Endnu en smagfuld genvej til de gode fedtsyrer!

Da jeg var ude og handle i går faldt jeg over sesamolien og tænkte, at denne olie måtte frem i lyset 🙂 Sesamolien er netop rig på mono- og polyumættede fedtsyrer, som hver især er rigtig gode for os, da de blandt andet er med til at sænke vores blodtryk og har en anti-inflammatorisk virkning. Med andre ord er de medvirkende til at sænke betændelsestilstande i kroppen.

Olien er også rig på omega-6-fedtsyre, som er en essentiel fedtsyre. Det vil sige, det er en fedtsyre vi selv skal søge for at indtage, da kroppen ikke selv er i stand til at danne den. Derudover øger omega-6 blodgennemstrømningen og hæmmer koagulationen af blodet i kroppen.

Det er derfor en rigtig god idé at finde ud af, hvordan man kan få implementeret denne type fedtsyrer i sin dagligdag. Det kan man blandt andet ved at bruge sesamolien i salaten, smoothien, til en dip til grønsagerne eller andet. Som bonus er denne olie ikke neutral, men har en lækker nøddeagtig smag, som lige giver måltidet et ekstra pift.

Sesam

I dag valgte jeg at bruge den som dressing til mine selleri stave sammen med et par fiskefrikadeller. Nemt, lækkert og smagfuldt. Enjoy 🙂

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bananpandekager