Pakketilbud

Triatleter til løbetræning, TRX og Barre-træning

Et hold mandlige triatleter, der i øjeblikket er ved at træne op til Copenhagen Ironman (august) 2015, var forbi Camilla og jeg til en kombinationstræning. Træningen bestod af løb og derefter coretræning inspireret af TRX og Barre-træning. For mere information om de forskellige træningsformer kan du læse mere om dem her.

Løb

Jeg selv stod for løbetræningen som varede en time. Vi startede ud med løb i roligt tempo, for at blive varme i kroppen til at træne teknik og intervaller. På denne måde bliver træningen ikke for ensformig, og samtidig har triatleterne brug for tekniktræningen, idet at kropsholdning, afsæt og armene har vigtige funktioner hvad angår løb. Alle løbere kan selvfølgelig have gavn af at få set deres løbestil efter og få rettet op på dét der eventuelt kan give anledning til skader eller for at optimere sit løb i forhold til tid og distance. Det er derfor ikke kun triatleter jeg løbetræner med, men også nybegynderen, den øvede løber og løberen med mange års erfaring, hvilket du kan læse mere om her.

Men i forbindelse med triatleterne, vil de efter en lang svømme- og cykeltur have en lang løbetur foran sig, og helst uden at de føler at de løber tungt eller falder sammen, fordi de allerede på dét tidspunkt har været igang i mange timer!

IMG_6290

Vi trænede derfor gadedrengeløb og gadedrengehop, fordi det er øvelser der især retter sig mod afsæt og landing. Flere at triatleterne oplever at lande tungt eller skævt, og allerede efter et par ture var der fremskridt at se, og de kunne mærke hvordan de fik brugt nogle andre muskelgrupper, end de er vant til når de løber. Ligeledes er overkroppens holdning utrolig vigtig, selvom nogle måske tror at man sagtens kan lade den være passiv og bare lade benene gøre arbejdet. Men hele coren (maveregionen) skal ikke undervurderes, den skal være rettet op og spændt for at give kroppen den bedste holdning. Derudover skal armene bevæge sig frem og tilbage for at give en god fremdrift. Der var mange ting at tænke over og huske på, men vi fik sammensat øvelserne og efterhånden blev de gode til at huske det hele. Det er en god idé at se sig selv løbe for at forstå hvor der skal rettes op, derfor filmede jeg og tog billeder imens vi løb.

Coretræning med TRX og Barre-træning som grundlag

Som nævnt, er coren et must at være opmærksom på, men det er ikke nok at rette sig op og spænde i maven, den skal trænes og gøres stærk. Camilla tilbyder TRX og Barre-træning, hvilket ikke er træningsformer de mandlige triatleter som sådan har dyrket eller dyrker. Barre-træning er egentlig en inspiration fra ballettens verden, men for at tage den til næste niveau blev den udført med redskabet TRX, hvor ens egen kropsvægt bruges til at lave funktionelle øvelser. Som Camilla forklarer triatleterne da vi starter, er TRX-stropperne med til at sørge for, at man hele tiden spænder op i kroppen og især i maven.  Øvelserne i Barre-træning sætter ens styrke og balance på prøve, og triatleterne fik virkelig sved på panden og ømme muskler – på den der fede måde, hvor man altså kan mærke at man har trænet 🙂 De havde nok ikke regnet med at timen ville blive så hård og give så stort et udbytte, men de var positivt overraskede og frygtede lidt at vågne op næste morgen. Det er fedt at se hvor engagerede de var og hvor meget de tog Camillas vejledning til sig. Fordelen ved en time som TRX eller Barre-træning er især at Camilla har prioriteret at holdene er små, således at hun også har tid til at tage hånd om hver enkel deltager, så øvelserne udføres korrekt og giver det bedst mulige udbytte.

IMG_6291

Camilla kan være mange steder på én gang, her er mændene i fuld gang med øvelserne, og bliver rettet på efter behov

IMG_6292

Camilla introducerer ‘ass-attack’ og deltager heldigvis selv i det hårde arbejde 🙂 God energi og stemning!

Som det også gør sig gældende ved løb, er det ikke kun triatleter eller erfarne motionister der kan have glæde af TRX og Barre-træning. At træne muskelstyrke, stabilitet, smidighed og balance kan bruges i mange sammenhænge, selv bare i dagligdagen! Timerne ligger op ad hinanden, så man kan kombinere TRX og Barre-træning, hvis ikke man vil nøjes med én af timerne. Derudover er der timer hver dag, og derfor muligvis også en tid der passer ind i dit program, se mere her.  🙂

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pakketilbud