Nyt løbe- eller fitnesstøj?

Kostvejledning

FullSizeRender

Har du balance i din krop? Og hvad er balance i kroppen egentlig for en størrelse? Jeg selv og min studerende/praktikant er klar på at hjælpe dig til en vej med en sundere livsstil. Du kan have et fokus eller et mål om at du gerne vil du slanke dig, tage på, blive stærkere, føle dig godt tilpas din egen krop, blive en hurtigere løber, få mere energi i hverdagen, eller måske noget helt andet!

Når jeg kostvejleder er det ikke med fokus på kalorier eller forbud. Vi mennesker og vores kroppe er alt for forskellige til at leve efter en bestemt kur, et bestemt antal kalorier eller en standardiseret kostplan. Ligeledes afspejler vores hverdag og livsstil sig i måden vi ser ud på, og måden vi har det på. I perioder er vi stressede, mangler overskud, kæmper med følelser eller sygdom. I andre perioder er vi motiverede, glade og er opmærksomme på de signaler kroppen sender til én. Lige meget hvad er det utrolig vigtigt at forstå sin egen krop og at lære den at kende. Det gør det nemmere at håndtere de perioder hvor vi er ekstra udfordret. Sund kost spiller selvfølgelig en vigtig rolle i forhold til ens mål lige meget hvad målet er! Men afhængig af hvilke øjne, der ser, har sund kost mange definitioner. Netop derfor er det vigtigt, at man i sin kostomlægning har sig selv med. Det vil sige, at være realistisk omkring ens muligheder for at ændre på gamle vaner. Hvad er først og fremmest vigtigst at ændre? Hvor mange ændringer kan jeg klare på én gang? Hvad kan jeg undvære eller erstatte? Hvad kan jeg ikke leve uden? Små delmål, tålmodighed, tid og opbakning er vigtigt når ens livsstil skal ændres, og derfor tager min kostvejledning udgangspunkt i dig.

Når det kommer til selve kostdelen vejleder jeg ud fra simple principper. Først og fremmest er det principper, jeg ved, der virker, efter mange år med kostvejledning. For det andet skal det være let tilgængeligt og kunne passe ind i en hverdag, hvor der altid vil være en anledning der kræver at man tager et bevidst valg, eksempelvis også når man er på restaurant, er til fødselsdag, fejrer jul og så videre.

Får jeg så ikke en kostplan?

Svaret er både ja og nej. Det kommer an på dit behov. Nogle har brug for at leve efter principperne overordnet og bliver motiveret af at følge en plan der ikke ligger for fast. Andre har behov for at vi udarbejder en kostplan med eksempler på morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider. Det vigtigste er, at du ikke føler at du mangler noget, men at du bliver klar over hvad der ikke er godt for dig og hvad der er rigtig godt for dig. Det kan betyde at man i en periode skal undlade visse fødevarer, hvis man eksempelvis døjer med fordøjelsesproblemer. I andre tilfælde kan det være nødvendigt at justere på planen undervejs i kostvejledningsforløbet.

Nogle mennesker har brug for et forløb med mange opfølgninger undervejs, andre kan klare sig ved blot at blive hjulpet i gang. Ligeledes skal opfølgningerne for nogle ske jævnligt, mens der for andre kan gå flere uger – eller måneder i mellem opfølgningerne.

Har du brug for hjælp, støtte og inspiration til din livsstilsændring er du velkommen til at kontakte mig på gitte@gittehoej.dk. Du kan også læse mere om de forskellige kostvejledningsforløb her.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nyt løbe- eller fitnesstøj?