Omelet til morgenmad

Kunstige sødemidler vs. sukker

Skærmbillede 2016-01-14 kl. 09.39.18

Der er efterhånden ikke dét produkt man ikke kan få i en lightudgave eller i en udgave, hvor eksempelvis naturligt sukker er erstattet med kunstige sødemidler og dermed er sukkerfri. Alt fra sodavand, saftevand, slik, barer, is, kager, tyggegummi, proteinpulver til yoghurt (osv.) er blevet lavere på indhold af sukker (eller fedt – men det er en anden snak).

Men er det ikke meget godt? – kunne man fristes til at spørge. Svaret er nej. Nej fordi kunstige sødemidler, som betegnelsen også antyder, er …kunstige! For en krop i balance, for vægttab, vægtvedligeholdelse mm. har kroppen brug for den rene vare og de rette næringsstoffer! Det betyder naturligvis ikke at man så skal bytte sin cola light ud med en almindelig cola – for indholdet i cola bidrager i forvejen ikke med de næringsstoffer, som kroppen har brug for i de nævnte tilfælde. Men det er en misforståelse at de ‘forbudte’ sukkerholdige fødevarer såsom slik, sodavand og lignende nu kan indtages i ubegrænsede mængder, så længe der står light på og ikke er sukker i!

Hvad end der er skåret ned på fedt eller sukker, vil de tilsætningsstoffer der er tilsat, for at kompensere for de ingredienser der er taget fra, stadig skulle omsættes i kroppen og udskilles på den ene eller den anden måde. Kroppen kender og forstår meget bedre de naturlige og de reelle ingredienser, end de kunstigt fremstillede.

Når man ser på, hvilke fødevarer eller produkter hvor sukker er erstattet af kunstige sødemidler, bør man samtidig overveje de øvrige ingredienser. Med det menes der, at en pose slik, sodavand, kager og diverse barer i forvejen ikke bør udgøre en brøkdel af ens kost, om så man vælger den med almindeligt sukker, eller den der er kunstigt sødet. Og hvorfor så ikke det? Fordi ingredienser såsom, fyldemiddel, hærdet fedt, gelatine, farvestoffer og konservering heller ikke bidrager med vigtige næringsstoffer.

Budskabet er altså, at de ‘forbudte’ og ‘usunde’ fødevarer ikke bliver meget sundere af, at sukkeret er skåret fra. Derfor: tænk over hvad du vælger at spise, hvor ofte du spiser det og ikke mindst mængden af det! Lav en smoothie, køb mørk kvalitetschokolade eller bag en kage (ikke nødvendigvis lavet på dadler og havregryn) for at være bevidst om hvad der er i og nyd så et lille stykke! 🙂

Skærmbillede 2016-01-14 kl. 09.49.08

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Omelet til morgenmad