Grød er hot!

Skal man nu også undgå frugt?!

bær

Hos Altid-slank er der rigtig mange spørgsmål omkring frugt, og om hvorvidt det er okay at spise frugt, under et vægttabsforløb eller bare generelt. ”Frugtsukker er jo ikke særlig sundt vel?”. I dette blogindlæg vil jeg prøve at komme alle disse myter, omkring frugtsukker, til livs.

Farligt frugtsukker?

Det er rigtig ærgerligt hvis man vælger at frasortere en fødevaregruppe, som frugt, fra sin kost. Især hvis bekymringen er, at frugtsukkeret sætter sig på sidebenene. Indholdet af frugtsukker varierer i form af hvilke slags frugter man indtager. F.eks. er indholdet af frugtsukker i bær lavere i forhold til indholdet af frugtsukker i vindruer og pærer. Frugtsukker går under navnet fruktose og bliver også brugt som et sødemiddel i b.la. sodavand, slik og kager. Indholdet af fruktose i frugt er generelt lavt og selv om man spiser rigtig meget frugt, vil indtagelsen af fruktose stadig være meget lavere end de mængder sukker man vil få fra f.eks. en pose Matadormix. Videnskabelige beviser har påvist at fruktose i for høje mængder kan have sundhedsskadelige effekter. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at de videnskabelige undersøgelser, omkring fruktosens effekter, er fruktose fundet i bl.a. slik, sodavand, kiks og kager og ikke fruktose fundet i frugt.

Alle de gode sager i frugt

I stedet for at fokusere på frugtsukker er det mere interessant at se på alle de sundhedsgavnlige effekter frugt indebærer. Frugter indeholder store mængder af vigtige nærringsstoffer som er med til at forebygge en lang række livsstilssygdomme. Frugter har et højt indhold af antioxidanter som er med til at beskytte din krop mod frie radikaler. Frie radikaler dannes i store mængder cigaretrøg, bilos, radioaktiv stråling, samtidig med, at de påvirkes af stress og fed kost. De frie radikaler vil konstant søge at indgå i reaktioner med andre stoffer for at blive stabile igen. På den måde kan de skabe ravage, som kan forårsage celleforandringer i vores krop. Her er det, at antioxidanterne kan stoppe de frie radikalers hærgen. Antioxidanter kan forebygge eller forsinke, at andre sunde kemiske stoffer eller organer i vores krop bliver oxiderede og dermed beskadiget eller ødelagt.
Frugter indeholder også en gruppe antioxidanter kaldet flavonoider som kan være med til at forebygge kræft som b.la. brystkræft og prostatakræft. Blandt frugterne med højest indhold af flavonoider er æbler, appelsiner, jordbær og blåbær.

Konklusion

Konklusionen i dette blogindlæg er, at der ingen grund er til at bekymre sig om hvorvidt man skal spise frugt eller ej. Frugt er noget af det sundeste vi kan spise og indeholder en lang række vigtige vitaminer, mineraler, kostfibre og antioxidanter som beskytter os mod sygdomme. Hos Altid-slank er et af vores faste kostprincipper at spise frugt som en del af en sund og varietet kost. Frugt kan indgå som en god morgenmad i form af en smoothie eller en frugtsalat.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Grød er hot!