Koldhævede grovboller

Salte mandler

Salte mandler

Salte mandler er et forslag til en snack og er på trods af saltet mere gavnligt end en pose slik eller popcorn – hvilken overraskelse 😀 I et slankeperspektiv anbefaler jeg en portion nødder om dagen, på cirka 50 gram. I al almindelighed skader det ikke, hvis du af og til spiser mere end 50 gram. Fordelen ved mandler er, at de er rige på protein og sunde fedtsyrer. Det gør, at dit blodsukker ikke giver det samme store udsving, som hvis du eksempelvis spiser sukkerholdige søde sager.

Når jeg laver salte mandler koger jeg vand i en gryde og opløser en håndfuld havsalt her i. Når saltet er opløst kommer jeg den mængde mandler i, som jeg nu har lyst til at lave og lader dem trække i vandet i en halv times tid. Herefter hælder jeg dem i en si, så vandet løber fra og fordeler dem på en bageplade. De får cirka 20 minutter i ovnen på 180 grader, og en gang imellem er det en god idé, lige at blande dem rundt.

Lad dem køle af og opbevar dem i en krukke eller et glas der er lufttæt. Du kan selvfølgelig også vælge at drysse dem over en salat eller bare spise dem som de er. Har du lavet en stor portion, så husk ‘alt med måde’ og glæd dig over at du også har en portion til en anden dag.

Har du lyst til at læse mere om nødder, kan du læse mere her hvor jeg foruden mandler, har skrevet lidt om valnødder og cashewnødder. Sidst men ikke mindst finder du også en opskrift på lækker cashewcreme. Dette er en fantastisk dip til grøntsagsstænger, så ‘go nuts’ i sunde snacks henover weekenden 🙂

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Koldhævede grovboller