De sunde kager er stadig kager

Blåbær

blåbær

Blåbær er noget af det sundeste du kan spise. I takt med at kendskabet til fytokemikalier og antioxidanter er øget, er interessen for dette bær også steget. Listen over blåbærrets sundhedsfremmende egenskaber er blevet stadig mere imponerende, og i dag anses blåbærret for at være en af de mest næringsrige fødevarer. Blåbær er ikke alene gode for hjerte, hjerne og hud, de kan også modvirke forskellige former for kræft. Blåbærret er gavnligt, ikke kun grundet indholdet af C- og E-vitaminer, men også fordi det indeholder store mængder fytokemikalier og frem for alt forskellige antioxidanter, som er med til at give bærret dets stærke blå farve, og som også findes i andre rød/blå bær, blå druer og røde æbler.

Blåbær har ikke alene en kraftig evne til at forhindre sygdomme og forhale aldringen. De er også gode, hvis man ønsker at tabe sig, da de indeholder så meget næring i forhold til kaloriemængden.

Blåbær indeholder ikke kun antioxidanter men også store mængder af C- og E-vitaminer og polyfenoler, som antocyanin og ellagsyre. Den mængde antioxidanter som eksempelvis blåbær indeholder, ender direkte som aktive substanser i blodet. Når du spiser mange blåbær, vil din krop også hurtigt kunne drage nytte af dem.

Det bedste for hjernen

Hjernen udsættes hele tiden for såkaldt oxidativt stress, når de frie radikaler angriber hjernes celler, nedbryder og ødelægger dem. Det er en vigtig årsag til, at hjernen ældes, og når vi ældes, svækkes balanceevnen, hukommelsen og indlæringsproicessen i takt med, at hjernecellerne dør. Antocyaninerne i blåbær beskytter hjernens celler mod de frie radikaler og forhindrer, at de dør, men de styrker også kommunikationen mellem hjernecellerne. Desuden kan fytokemikalierne bidrage til, at nye hjerneceller dannes – hvad man for blot nogle år siden anså for en umulighed. Ved at spise blåbær regelmæssigt øger du dine chancer for at forhale hjernens aldring.

Tidligere troede man, at disse symptomer på aldring var uundgåelige. De senere års forskning har kunnet konstatere at virkningen af disse positive forandringer i hjernen førte til, at indlæringsprocessen, hukommelsen og de motoriske færdigheder forbedredes betydeligt. Blåbær skulle altså kunne beskytte mod aldersrelaterede sygdomme som ALS (amyotrofisk lateralsklerose), Alzheimer og Parkinsons sygdom.

Rynkefri med blåbær

Vi har alle hørt det før, med tiden bliver kollagenet i huden mindre og mindre elastisk, og dette er en af årsagerne til at huden bliver mindre spændstig og får rynker. Kollagen er netop en vigtig komponent og byggesten i kroppens støttevæv, og antocyaninerne i blåbær har evnen sammen med C-vitamin at styrke kroppens kollagenproduktion. Så hvis du vil have en smidig hud, skal du satse på at spise en skål blåbær hver dag, det er en billig metode til at bibeholde hudens elasticitet og friskhed.

  

Godt for hjertet

Et glas rødvin er godt for hjertet, men vidste du at blåbær også er godt for hjertet? Igen er det antocyaninerne der sammen med pterostilben (fytokemikalie), som bidrager til blåbærrets positive virkning. F.eks. har de vist sig at kunne:

  • Forhindre, at det farlige LDL-kolesterol aflejres i vores blodkar. Hvis LDL-kolesterol lejres i vores blodkar opstår betændelsesprocesser, som indebærer at blodkarrene bliver åreforkalkede og stive, hvilket igen kan føre til forhøjet blodtryk og risiko for blodpropper.
  • Forhindre at blodpladerne klumper sammen og danner blodpropper.
  • Sænke blodtrykket ved at få blodkarrene til at udvide sig.
  • Have en betændelsesdæmpende virkning.
  • Styrke blodkarrene, idet netop antocyaninerne sammen med C-vitamin danner frisk, stærkt kollagen, som har en støttende virkning på blandt andet blodkar og hud.

 

Kræft

Gennem forskning er der fundet belæg for at blåbær kan modvirke tyktarmskræft, prostatakræft og livmoderhalskræft. Blåbær er netop rige på fytokemikalierne ellagsyre og quercetin, som har vist sig at kunne modvirke kræft idet deres antioxidative virkning bidrager til at beskytte cellerne og frem for alt DNA mod at blive beskadiget. Desuden kan antocyaninerne påvirke den proces, som skal forhindre, at kræftceller opstår. Man har kunnet konstatere at fytokemikalierne kan påvirke og igangsætte den mekanisme, som udgør kroppens egen måde at dræbe kræftceller på.

Ellagsyre findes ikke kun i blåbær men også i jordbær og hindbær.

bær

Andre nyttige bær

Jordbær indeholder meget C-vitamin, kalium, fibre og fytokemikalier som antocyaniner og ellagsyre. De kan modvirke kræft og beskytte dit hjerte.

Hindbær indeholder først og fremmest ellagsyre, en polyfenol, som kan modvirke kræft. Desuden har hindbær en betændelsesdæmpende virkning.

Brombær er rige på fibre og fytokemikalier, som hjælper til med at modvirke aldring.

Kirsebær er egentlig ikke bær men derimod en stenfrugt. Det har en smertestillende virkning.

Solbær er utrolig rige på C-vitamin, hele 120 mg pr. 100 g, hvilket er mere end dobbelt så meget som appelsiner.

Tranebær er rige på et flavonoid ved navnet quercetin, som modvirker betændelse. Desuden indeholder såvel tranebær som blåbær et stof, der hindrer bakterier i at fæstne sig i urinvejene og forårsage infektion.

Antocyanin

Dette er et meget kraftig antioxidant og har et rødt/hvidt/blåt pigment, som blandt andet findes i skrællen på forskellige røde og blå bær. Pigmentet beskytter bærrene mod solen og andre udefrakommende stressfaktorer, og jo stærkere farve bærret har, desto mere antocyanin indeholder det.

Antocyaniner er følsomme over for forskellige tilberedningsmetoder, til forskel fra andre flavonoider, der klarer det bedre. F.eks. sås i en undersøgelse af børnemad med bær at disse ikke indeholdt så meget antocyanin, da de var blevet ødelagt under tilberedningen.

Antocyaniner forstærker virkningen af C-vitamin, som på den måde bliver en endnu kraftigere virkende antioxidant.

 

4 kommentarer

  • Kathrine

    Hej.

    Er de frosne blåbær ligeså sunde som de friske?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Altid-Slank

      Hej Kathrine,
      Yeps, og nogle gange endda mere indholdsrige på vitaminer og mineraler contra de friske. Så spis endelig dem fra frost også 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Hej! Jeg håber du kan afklare noget for mig 🙂
    Jeg har flere gange fået at vide og læst at alle de gode ting i blåbær gælder kun ‘RIGTIGE’ blåbær, altså dem som er blå hele vejen igennem og som regel er mindre end de bær der bliver solgt som blåbær i butikkerne. De eneste ‘rigtige’ blåbær jeg nogensinde har fundet er på frost fra Änglemark! Og alle de andre blåbær man kan købe, enten frost eller friske er jo hvide indeni og hedder vidst rigtigt mosebøllebær.
    Mit spørgsmål er om alle de fantastiske ting man ved blåbær kan gøre for ens sundhed, er det så rigtige blåbær, eller mosebøllebær? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Altid-Slank

      Hej 🙂
      Ja, de frosne blåbær fra Änglemark er de helt rigtige blåbær, og derfor klart værd at bruge penge på. Men har nu også fundet andre mærker med frosne blåbær og som også er de “rigtige” blåbær. På mosebøllebærrene er der stadig gode egenskaber at hente, men alle sundhedseffekterne er ud fra de “rigtige” blåbær 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

De sunde kager er stadig kager