Er en kalorie virkelig bare en kalorie?

DEL 2 – Er en kalorie virkelig bare en kalorie?

Image-1

Vi bliver stadig og konstant bombarderet med slankekurer, som alle har én ting til fælles – De holder ikke på lang sigt. I dette blogindlæg vil jeg komme med 3 fokusområder, der er vigtige for et succesfuldt vægttab. Hvis du ikke har læst første del af dette blogindlæg, kan du læse det her.

 MK Olie shot

Myte: Du bliver fed af at spise fedt.

Hvis du holder dig til en fedtfattig kost, vil du heller ikke tage på. Lyder fornuftigt nok ikke? Denne overbevisning er noget vi har hørt i årtier, fedt gør os tykke samt det forkalker vores blodårer. Sandheden er at vi har brug for fedt for at vores kroppe kan fungere optimalt. Vores hjerne består af 60 % fedt og 25 % kolesterol. Vores celler består af en cellemembran som består af – Ja du gættede rigtigt – Fedt. Vores cellemembraner er hvor vores hormoner kommunikerer med hinanden. Hvis du lever for fedtfattigt, vil kroppen have tendens til at holde på fedtet, da den ikke får nok fedt igennem kosten, dette vil også gøre et vægttab problematisk. Sunde fedtkilder som nødder, avocado og kokos kan hjælpe et vægttab på vej.

Hvordan du får smidt de stædige kilo.

Hvis du er træt af at konstant gå på kur og ikke har succes med at tabe dig, så lad mig give dig 3 tip til at overkomme de stædige kilo med.

Søg råd hos en professionel:
For nogen som har svært ved at tabe sig eller samtidig lider af diverse sundhedslidelser, så kan det være en god ide at søge råd hos en professionel, som specialiserer sig i ernæring og sundhed. Det er nødvendigt at se på hvad der sker i kroppen indeni, før man kan se resultater udenpå. Ved mine konsultationer får mine klienter altid udleveret en sundhedsprofil, som giver mig et større indblik i diverse ubalancer der kan forekomme, som kan være med til at forhindre et vægttab.

Få styr på dine hormoner:
Rod i dine hormoner kan have en kæmpe stor effekt på et vægttab, samt din sundhed. Hormoner som kortisol, insulin og leptin kan spille en stor rolle i at forhindre et vægttab. Der er forskellige årsager til ubalancerede hormoner, og derfor er det individuelt hvordan man kan balancere dem igen.

Få styr på din fordøjelse:
Der er rigtig mange sammenhænge mellem din fordøjelse og din vægt. Det er vigtigt at vi har nok af de gode bakterier i vores tarme, for at vores kroppe kan få udbytte af de nærringsstoffer vi får igennem maden. Hvis vi har en ubalance i vores fordøjelsessystem, er det bedst at fokusere på, at få en sund fordøjelse, før at et vægttab kan have succes. Vores fordøjelse rummer 70 % af vores immunforsvar, så det er vigtigt at vores fordøjelse fungerer optimalt.

Formålet med dette indlæg er, at der findes mange skjulte årsager til hvorfor du ikke kan smide de stædige kilo. Typisk er det fordi at kroppen er i ubalance og derfor er det vigtigste udgangspunkt, at få en sund krop og få bugt med ubalancerne. Slankekurer og kalorie diæter vil på sigt være med til at lave rod med din forbrænding, samt gøre det sværere for dig at tabe dig.

Så fokuser i stedet på at fylde din krop med sunde og naturlige nærringsstoffer, som vil hjælpe din krop af med de overflødige kilo.

 

 

10 kommentarer

  • Jeg har da godt nok ikke tænkt over, at fordøjelsen har så stor indvirkning. Måske er det her mine problemer ligger.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Altid-Slank

      Hej Kamilla,
      Ja, for langt de fleste døjer med fordøjelsesproblemer af en eller anden art. Det er så relevant at tale om fordøjelse, hvis man også skal tale om sundhed m.m. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mine problemer med at tabe vægten kom sig af problemer med fordøjelsen. Det kan virkelig anbefales at man får styr på den. Ellers kører man bare sur i, at man aldrig taber nogle af de dumme kilo.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Altid-Slank

      Hej Katrine,
      Sejt, du fik styr på det. Og ja, det er oftest det jeg ser i mine konsultationer 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg er SÅ glad for, at “fedtforskrækkelsen” er ved at have lagt sig!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • J

    Hvordan anbefaler du, at man får styr på sin fordøjelse?
    Jeg har overvejet om jeg burde gå på en form for detox udrensning. Jeg har en forestilling om at det nulstiller kroppen?
    Jeg spiser sundt og varieret, spiser ikke sukker, hvidt brød, pasta osv.
    Men jeg har ikke været god ved min krop i nogle år – så der er helt sikkert også nogle hormonelle ubalancer (som dog er mindre nu end tidligere).
    Håber du vil svar på mit spørgsmål 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Altid-Slank

      Hej 🙂
      Først og fremmest tænker jeg at man skal tænke over hvordan ens fordøjelse fungerer. Er du oppustet hver dag, nogle gange om ugen? Kommer du på toiletet og laver bummelum hver dag? Dårlig ånde? Føler du dig sulten hele tiden osv.
      En detox kan være een idé, faste een anden. Og egentlig er det ret så indidviduelt. Måske det også blot handler om at sorterer nogle fødevarer fra i en periode, og så prøve at introducere disse for kroppen/maven igen efter en periode.
      Noget der helt klart vil være relevant, er jo netop min nye bog som udkommer lige om lidt, d.30. jan. og den handler netop om fordøjelsen 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Hej Gitte,
    Supergode indlæg – Del1 og Del2.
    Hvad er et ideelt fedtindtag i en vægttabsperiode? Jo – det er naturligvis individuelt, men hvad er de generelle retningslinjer? Jeg ligger pt på 42% fedt, 34% kulhydrater og 24% protein og det VIRKER. Jeg taber i gns. godt 1 kg om ugen, men det er jo relativt meget fedt også selvom det er “godt fedt.”
    Du skriver “få styr på dine hormone,” hvordan finder jeg ud af, om der er noget galt??

    TAK for super inspiration og motivation.

    Mange hilsner,
    Mette

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Altid-Slank

      Hej Mette,
      Tak 🙂
      Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det er “fedt” du har fundet ud af hvad der fungerer for dig og dit vægttab. Dernæst, der skal fedt til for at kunne forbrænde fedt, og så lige fluks herefter, der skal fedt, og vel at mærke det sunde fedt, til, for at hormonproduktionen forløber som den skal. Herunder vores blodsukker, kønshormoner m.m.
      Umiddelbart tænker jeg at der er styr på dine hormoner med den mængde fedt du indtager, samt det at du taber dig 🙂
      Hilsner Gitte 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er en kalorie virkelig bare en kalorie?